03 nov (wo)

Woensdag 3 november

Groepsfoto (met Mamiko) op Umeda Sky Building
Groepsfoto (met Mimako) op Umeda Sky Building

Onze eerste echte dag in Japan! Het is vandaag een nationale feestdag, de dag van de cultuur, maar wij hebben geen vrije dag vandaag. Eerst gaan we een aquarium bekijken en daarna naar het Umeda Sky Building. Maar voordat het zover is gaan we ontbijten in een klein restaurantje vlakbij het hotel. Het restaurantje lijkt een beetje op een snackbar, alleen hangt er een vis geurtje. Er zijn een aantal automaten bij de ingang waar de commissie ontbijtbonnen uit haalt. Deze kunnen we meteen weer inleveren en hiervoor krijgen we een typisch ontbijt wat bestaat uit een spiegel ei, twee plakjes spek, wat rauwkost, een kommetje witte rijst, een kommetje met zoute soep gegarneerd met zeewier en een soort van tofu blokje. Daarnaast is er nog koude bittere thee en mineraal water. De bodem is gelegd, de dag kan beginnen.

We beginnen onze dag met een wandeling naar het Umeda station. Hier pakken we de metro naar Osakado waar het Osaka aquarium kaiyukan is. Een Japanse dame zal ons vandaag rondleiden (dezelfde die ons gisteren van het vliegveld heeft opgehaald). Gelukkig maar, want nu we de Japanse wereld in het daglicht zien is het wel eventjes wennen. Overal lopen Japanse mensen en overal staan Japanse borden met Japanse tekens. Het lijkt allemaal te kloppen, maar het zijn de kleine dingen die het vreemd doen aanvoelen. Wat doe je als je iemand tegenkomt op straat en je probeert er omheen te lopen. Meestal ga je rechtsom. Maar hier in Japan lopen en rijden ze allemaal links, dus voordat je het weet loop je continu Japanners in de weg! Ook worden we hier van alle kanten aangekeken. En dat is natuurlijk niet zo gek, want zo vaak komen de bewoners van Osaka niet 35 lange Nederlanders tegen met hun fototoestellen in de aanslag om iedere afwijkende gebeurtenis vast te leggen. We lijken wel een stel Japanners!

Maar goed, ondanks dit loodst de commissie de hele groep naar het Osakado station zonder iemand te verliezen, voor ons doemt het grote gebouw op waar 13,5 miljoen liter water op ons wacht. Volgens de Capitoor reisgids is dit aquarium een innovatief en gedurfd design waar 35.000 zeewezens zwemmen. Dit past natuurlijk perfect in onze reis aangezien innovatie een van onze speerpunten is. De trots van het Osaka Aquarium is de enige in gevangenschap levende walvishaai ter wereld. Dit reuzachtige beest zit samen met reuze manta's en andere grote vissen in een centraal aquarium. Hieromheen zijn een aantal andere compartimenten die van boven tot onder zijn ingedeeld naar een bepaalde regio van de 'ring van vuur' (de Grote Oceaan). Er is een compartiment met boven in otters, een andere met dolfijnen en een met zeehonden. Het gebouw bestaat uit 14 niveau's waardoor men het gevoel heeft dat men langzaam afdaald de zee in tot op de bodem. Iedereen mocht vrij rondlopen door het gebouw, iedereen maakte hier vollop gebruik van door alle vissen te fotograferen en zijn toestel functies uit te proberen. Waarschijnlijk hebben we als groep de helft van alle vissen digitaal vastgelegd met verschillende sluiter tijden, diafragma's en filters.

Rond 13:00 verzamelen we ons voor het innovatieve gebouw en gaan terug naar het Osaka station. Hier lunchen we en halen onze Japanse train tickets op die we morgen nodig zullen hebben. Na de lunch lopen we richting het Umeda Sky Building, met op het dak het Floating Garden Observatory. Dit gebouw bestaat uit twee torens die boven in met elkaar verbonden worden. Met een glazen lift razen we naar de 39ste verdieping. Hier aangekomen kunnen we nog een verdieping hoger naar de ring tussen de twee torens in. Dit observatorium ligt 150 meter boven de grond en geeft een geweldig panorama van Osaka. Het schijnt ook erg mooi te zijn tijdens de zonsondergang. En wat wil het toeval... we zijn er tijdens de zonsondergang. Maar helaas is het te bewolkt om er iets van mee te krijgen. Toch mag dit de pret niet drukken, want met digitale fotocamera's kun je van alles doen. Dus ook dit uitzicht wordt volledig vastgelegd van meerdere uitgangspunten, filters, en belichtingen. Ook is er een Japanse bruid en bruidegom op het dak dat foto's laat maken. Michel Franken wil dit ook vastleggen voor de Nederlandse fans en klikt er op los. Totdat de vader van de bruid hem naar voren trekt, zodat de foto's met Michel erop nog veel mooier zijn geworden. Tenslotte laten we nog een groepsfoto maken door een Nederlander die toevallig ook het observatorium aan het bezoeken is. Je komt ze ook overal tegen!

Het avond programma is vrij vanavond. Iedereen krijgt 2000 Yen (14,80 euro) en mag hiermee doen wat hij wil. Bert, Michel F., Josh, Mathijs K. en ik gaan eten in een Japanse snackbar (hetzelfde soort als het ontbijt restaurant). Zelfs voor het bier moet je eerst via een kaartjesautomaat bonnetjes halen, waarna ze de bonnetjes ophalen. Nu kunnen we genieten van een lekker koud biertje. Het was in ieder geval allemaal wel erg goedkoop; voor 1500 Yen per persoon zijn we klaar. Dus we houden nog geld over. Met dit geld besluiten we om de avond af te sluiten met het grote rode reuzenrad dat zich op de 7de verdieping van een groot gebouw bevindt. Het uitzicht is prachtig, overal is neon reclame en lopen er mensen rond. Kortom een geslaagde dag. We zijn allemaal bekaf van deze zware dag. Morgen moeten we weer vroeg op, want dan begint onze eerst excursie dag en moeten we er al weer om 6 uur uit!!